آموزش طراحی وب سایت

رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟

رتبه بندی الکسا (Alexa)

امروز می خواهیم موضع رتبه بندی الکسا (Alexa) را مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید. شاید شما هم با عبارت رتبه بندی الکسا و یا رنکینگ (RANK) آشنا باشید اما اطلاعاتی کامل را در این باره نداشته باشید برای به دست آوردن اطلاعاتی کامل در این باره با ما در سری مقالات آموزش سئو و بهینه سازی همراه باشید. به بیان ساده و قابل فهم رنکینگ به رتبه ای گفته می شود که از طرف وبسایت alexa.com به سایت های مختلف داده می شود. بسیاری از افراد با استفاده از این رتبه میزان رونق یک کسب و کار اینترنتی را مورد بررسی قرار می دهند.

رتبه بندی الکسا (Alexa) در نوبشو مارکتینگ

به طور معمول و رایج اگر یک سایت در رتبه بندی الکسا (Alexa) رتبه بهتری کسب کند و عدد به دست آورده کوچک تر باشد، میزان اعتماد افراد به سایت و موقعیت آن بیشتر خواهد بود.

طراحی سایت ارزان طراحی سایت ارزان

دلیل اصلی تلاش صاحب های کسب و کار اینترنتی برای به دست آوردن رتبه ی بهتر در رتبه بندی الکسا (Alexa) همین موضع اعتماد و اعتبار وبسایت است. در ادامه شما را با مهمترین روش های افزایش و بهبود رتبه الکسا آشنا خواهیم کرد.

رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟

رنکینگ به عبارت دیگر همان رتبه بندی الکسا (Alexa) به یک امتیاز گفته می شود که از طرف وبسایت alexa.com که یکی از زیر مجموعه های آمازون است به وبسایت های مختلف داده می شود. این رتبه با توجه به بازدید هایی که از وبسایت مورد نظر صورت می گیرد به وبسایت داده می شود. رتبه ی الکسا برای افراد مختلف از جمله صاحبان کسب و کار اینترنتی اهمیت بسیاری دارد.

عوامل مورد استفاده الکسا در رتبه بندی وبسایت های مختلف کدام اند؟

قبل از هر اقدامی جهت افزایش رتبه ی الکسای مربوط به یک وبسایت باید از مهمترین معیارهای الکسا برای رتبه بندی اطلاع داشته باشیم. نکته ای مهم و خوشایند در این باره، صادق بودن الکسا در ارتباط با معیارهای مورد نظر خود می باشد به همین دلیل به راحتی می توانیم این رتبه را بهبود ببخشیم.

در وبسایت الکسا یک سری مطالب با عنوان هایی همانند راهنمای افزایش رتبه بندی الکسا قرار گرفته شده است که مهمترین قسمت این مطالب در قسمت زیر بیان شده است:

الکسا با استفاده از میانگین به دست آمده از بازدیدهای یک وبسایت و صفحات آن در سه ماه گذشته، رتبه بندی می کند. رتبه دادن الکسا به وبسایت ها به این صورت است که در صورتی که یک وبسایت بیشترین بازدید را داشته باشد رتبه ی یک را از این سایت دریافت کرده و در صورتی که کمترین بازدید را داشته باشد رتبه ی سی میلیون و در شرایطی که تعداد بازدید برابر با صفر باشد هیچ گونه رتبه ای به وبسایت مورد نظر داده نخواهد شد.

از دیگر مطالبی که در این باره وجود دارد دشوار بودن بهبود رتبه هنگامی است که به قله ی نمودار نزدیک شده باشید. به عنوان مثال بهبود رتبه کسب کرده از 2501423 به 2000000 کار نسبتاً ساده و آسان تری نسبت به بهبود رتبه از 30 به 20 می باشد.

مهمترین عوامل تأثیر گذار در به دست آوردن رتبه در رتبه بندی الکسا (Alexa) عبارت اند از:

  • میانگین تعداد افراد بازدید کننده از وبسایت مورد نظر
  • تعداد بازدید هایی که از صفحات یک وبسایت صورت می گیرد.

به صورت خلاصه و کاملاً قابل فهم افزایش و بهبود رتبه ی یک وبسایت در گرو افزایش میزان ترافیک یک وبسایت، بهینه سازی وبسایت و همچنین تبلیغات می باشد.

توجه به هر کدام از موارد گفته شده می تواند نقش موثری را در به دست آردن رتبه خوب در رتبه بندی الکسا (Alexa) ایفا کند.

منظور از رتبه ترافیکی در رتبه بندی الکسا چیست؟

به رتبه ای که وبسایت الکسا با توجه به میزان بازدید های یک وبسایت و صفحات آن اختصاص می دهد، رتبه ترافیکی الکسا می گویند. رتبه گرافیکی علاوه بر ترافیک ریچ (Reach) در این رتبه تأثیر گذار است.

منظور از ریچ (Reach) در رتبه بندی الکسا چیست؟

ریچ به عنوان یک میزان در نظر گرفته می شود. این میزان جهت اندازه گیری میزان بازدید تمامی کاربران از یک وبسایت می باشد. به عنوان مثال ریچ وبسایت یاهو در یک هفته مشخص به مقدار 20% می باشد. این مقدار به مت زمان 1 ماه گذشته مقداری بیشتر از 20% را نمایش می دهد.

رتبه بندی الکسا (Alexa) در نوبشو مارکتینگ

منظور از بازدید صفحه یا pageviews در رتبه بندی الکسا چیست؟

این معیار تعداد صفحاتی را که در یک وبسایت بازدید شده است، مشخص می کند. نکته ای بسیار مهم و حائز اهمیت در این ارتباط این است که اگر یک کاربر در طول روز از یک صفحه چندین بار بازدید کند، تنها یک بار حساب شده و به اندازه ی یک کاربر بر میزان بازدید صفحه تأثیر گذار است.

بازدید صفحه یا همان pageviews میانگین بازدید های یک صفحه را به صورت کاملا جدا و انحصاری مشخص می کند.

آیا امروزه رتبه ی مشخص شده در رتبه بندی الکسا (Alexa) قابل اعتماد است؟

در دنیای امروز بسیاری از نمونه گیری ها دارای ضعف های مخصوص به خود می باشند و مشکلاتی خاص دارند. در ارتباط با این نوع رتبه بندی احتمال نزدیک بودن به واقعیت بسیار بالا است. سوالی که در این ارتباط به وجود می آید این است که آیا این رتبه بندی حقیقت دارد یا خیر؟ و یا رتبه بندی که توسط این وبسایت انجام می شود قابل اعتماد و دقیق است؟ خب پاسخ به این صورت است که الکسا ادعا نمی کند که رتبه بندی کاملا صحیح و دقیق دارد اما رتبه ی کسب شده نشان دهنده ی میزان محبوبیت وبسایت و تعداد طرفدار آن ها می باشد.

رتبه بندی الکسا (Alexa) در نوبشو مارکتینگ

نکته ی مهم دیگر این است که طبق گفته های الکسا آمار و رتبه های به دست آمده درباره ی سایت هایی که بازدیدهایی کمتر از 1000 کاربر دارند دقیق نخواهد بود. هر چقدر رتبه ای که یک وبسایت به دست می آورد به عدد 1 نزدیک تر باشد بهتر خواهد بود و این نشان می دهد وبسایت مورد نظر دارای محتوایی کارآمد و دقیق است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا