آموزش سئو و بهینه سازی

تجربه کاربری یا UX چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

تجربه کاربری

تجربه کاربری یا UX یکی از مهمترین عامل‌ها در بالا بردن سئو سایت است. هدف از ایجاد یک سایت به اطلاع رساندن محتوای آن سایت برای افراد دیگر است. همچنین اشخاص بسیاری از این راه کسب درآمد می کنند و در مورد خدمات و محصولات خود و حتی دیگران در آن تبلیغ می‌کنند. بدیهی است که اگر کسی از این سایت‌ها بازدید نکند، بازدهی در برنخواهد داشت و نه تنها باعث سود و رسیدن به هدف نمی‌شود، بلکه باعث به ضرر رسیدن تمام هزینه‌هایی که برای ایجاد سایت شده است نیز می‌شود. مهمترین عامل برای بالابردن بازدید سایت این است که هنگامی که کاربر عبارتی مرتبط با محتوای سایت را جستجو می‌کند، سایت برای او در نتایج نشان داده شود. بدین ترتیب میزان بازدید از سایت بالا رفته و بهره‌وری آن بیشتر می‌شود.

سئو سایت به معنی بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجو است که هر چه سئو سایت بالاتر باشد رتبه بالاتری در جستجوهای گوگل خواهد داشت و در نتیجه آن بازدید از سایت بالاتر خواهد بود. عوامل زیادی در بالا رفتن سئو سایت تأثیر دارند که تجربه کاربری یکی از آن‌ها است. در این مطلب از سری مقالات آموزش سئو و بهینه سازی قصد داریم در این باره مطالبی را توضیح دهیم که امیدواریم برای شما مفید باشد. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دیگر موارد مربوط به سئو سایت به سایت جامع نوبشو  مارکتینگ مراجعه کنید:

https://marketing.nobesho.com/

تجربه کاربری در نوبشو مارکتینگ

طراحی سایت ارزان طراحی سایت ارزان

تجربه کاربری یا UX به چه معناست؟

همانطور که گفتیم عوامل زیادی در سئو سایت تأثیر دارند. برخی از آن‌ها را باید هنگام طراحی سایت و امکاناتی که برای آن قرار می‌دهید، رعایت کنید. برخی دیگر در هنگام قرار دادن محتوا در سایت باید انجام شوند که برای این کار شما باید الگوریتم‌های جستجو گوگل را بشناسید تا بدانید که سایت شما باید چه خصوصیاتی داشته باشد. پس از اینکه سایت و محتوای شما در اینترنت قرار گرفت، کاربران به سایت شما مراجعه می‌کنند و رفتار آن‌ها در سایت شما بررسی می‌شود. این رفتار به معنی تعامل کاربر با سایت شما و زمانی که در سایت شما گذرانده است می‌شود. پس اگر بخواهیم تعریف تجربه کاربری (User Experience به اختصار UX) را بگوییم باید گفت که تجربه کاربری در واقع میزان رضایت کاربر از سایت شما است. برای تعیین این میزان رضایت گوگل فاکتورهای خاص خود را دارد که در کل شامل تعاملی که کاربران با سایت شما دارند می شود.

برای این که بدانید سایت شما چگونه از این نظر بهبود می‌یابد، باید بدانید که چه چیزهایی برای کاربران جالب است. پس از آن کار کردن با سایت شما باید راحت باشد و کاربر به راحتی بتواند مطلب مورد نظر خود را پیدا کند. در واقع اگر خودتان را به جای کاربر بگذارید و ببینید که آیا علاقه‌ای به ماندن در سایت دارید و مطالب آن برای شما جالب است و این که می‌خواهید دوباره به آن سایت بازگردید، متوجه می‌شوید که تجربه کاربری سایت شما در چه حدی است. پس میبینیم که بسیاری از نکاتی که در حین طراحی سایت و محتوا گذاری باید رعایت شوند، در ارتباط با همین موضوع تجربه کاربری هستند تا در نهایت سئو سایت و بازدهی آن را بالا ببرند.

نوشته های مشابه

تجربه کاربری در نوبشو مارکتینگ

مفهوم تجربه کاربری چگونه به وجود آمد؟

در ابتدا هدف گوگل برای جستجو کردن در سایت‌ها این بود که یک عبارت خاص را در محتوای آن‌ها بررسی کند و هر سایتی را که از آن عبارت استفاده کرده بود در نتایج نشان دهد. این موضوع باعث شد افراد زیادی به صورت بی معنی از عبارت‌های مختلف با تعداد زیاد در سایت‌های خود استفاده کنند که در نتیجه این کار نارضایتی کاربران و سردرگمی آن‌ها برای پیدا کردن نتیجه مورد نظر خود بود.

پس گوگل برای جلب رضایت کاربران خود، الگوریتم‌های قدرتمندی را به وجود آورد تا بتواند بهترین نتیجه را به کابران خود ارائه دهد که در این الگوریتم‌ها رفتار کاربر در سایت بسیار مهم و با ارزش بود. برای این کار مجموعه‌ای از رفتارها و بازخوردها در نظر گرفته شد که تحت عنوان تجربه کاربری یا UX اهمیت پیدا کرد.

مواردی که در تجربه کاربری تأثیر دارند

همانطور که گفته شد هر چیزی باعث جلب رضایت کاربر شود باعث افزایش بازدهی سایت شما می‌شود. این شامل محتوای جذاب، ظاهر جذاب سایت و در عین حال ساده بودن کار کردن با آن می‌شود. از مواردی که در الگوریتم‌های گوگل برای این منظور بررسی می‌شود، می‌توان به مدت زمانی که کاربر در سایت گذارنده است و در واقع سایت شما فعال بوده است، نرخ طبیعی کلیک و نرخ پرش اشاره کرد. در ادامه نکاتی را که رعایت آن‌ها می‌تواند تجربه کاربری سایت شما را بهبود ببخشد، عنوان می‌کنیم:

  • طراحی واکنش گرا برای موبایل

سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شود که با نمایش آن در دستگاه‌های موبایل، ساختار آن به هم ریخته نشود تا کاربرانی که از طریق موبایل جستجو انجام می‌دهند نیز بتوانند آن را به خوبی مشاهده کنند. در صورتی که این نکته رعایت نشود کاربران زمان کوتاهی پس از مراجعه به سایت شما و مشاهده به هم ریختگی آن سایت شما را ترک می‌کنند که تأثیر منفی در UX سایت شما می گذارد.

محتوا تأثیر گذارترین عامل در این زمینه است. هر چقدر که سایت شما زیبا و بر اساس اصول طراحی شده باشد اما محتوای خوبی نداشته باشد، کابران نمی‌توانند از سایت شما استفاده‌ی مفیدی بکنند و در نتیجه آن را ترک می‌کنند. محتوای جذاب که مورد علاقه بیشتر کاربران باشد و همچنین پاسخ آن‌ها را به صورت ساده و کامل بدهد، تجربه کاربری سایت شما به میزان زیادی بالا خواهد برد.

تجربه کاربری در نوبشو مارکتینگ

  • تگ‌ها و توضیحات متا

می‌توان گفت که سئو و UX ارتباط مهم و تنگاتنگی با یکدیگر دارند که در نهایت هدف هر دو آن‌ها ارائه بهترین نتیجه به کاربران است. تگ‌ها و کلمات مرتبط و همچنین توضیحات متای خوب، رتبه سایت شما را در جستجوها بالا می‌برد و به این ترتیب سایت شما بازدید بیشتری خواهد داشت که در نتیجه آن باعث افزایش تجربه کاربری می‌شود.

  • سرعت بارگذاری صفحه

یکی از بزرگترین نارضایتی‌های کاربران زمان طولانی است که باید منتظر شوند تا صفحات یک سایت برای آن‌ها نمایش داده شود. پس برای جلب رضایت آن‌ها باید صفحات سایت خود را به صورت اصولی و بهینه طراحی کنید تا زمان کمی را برای بارگذاری نیاز داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا