آموزش سئو و بهینه سازی

الگوریتم رنک برین (Rank brain) چیست؟

الگوریتم رنک برین :

در ادامه آموزش سئو و بهینه سازی ، الگوریتم رنک برین (Rank brain) یکی از الگوریتم‌های جستجو در گوگل است که هدف همه آن‌ها این است که بهترین نتیجه را برای جستجو کاربر نمایش دهند. گوگل بزرگترین و اولین سایت است که کاربران زیادی برای پیدا کردن سایت‌ها مورد نظر خود و به دست آوردن اطلاعات در مورد هر موضوعی به آن مراجعه می‌کنند. وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می کنید، گوگل باید با تمام سایت‌ها و محتوای آن‌ها را مورد بررسی قرار داده تا بتواند نتایج مربوط به جستجو شما را برای شما پیدا کند.

برای انجام این کار گوگل سیاست‌ها و الگوریتم‌های مختلفی دارد تا بتواند نتیجه درست را در کمترین زمان نمایش دهد. همانطور که می‌دانید این روند در زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گیرد که شما تقریبا حتی متوجه آن نمی‌شوید . بدیهی است که با وجود این حجم از سایت و اطلاعات و همچنین تعداد زیاد افرادی که در لحظه برای موضوعات مختلف جستجو انجام می‌دهند، گوگل باید علاوه بر موتورهای جستجو قدرتمند، الگوریتم‌های قدرتمندی نیز داشته باشد که الگوریتم رنک برین یکی از آن‌ها است. در ادامه در مورد نحوه کار این الگوریتم برای شما توضیح خواهیم داد. همچنین شما می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه به وبلاگ نوبشو مارکتینگ مراجعه کنید:

https://marketing.nobesho.com/blog

طراحی سایت ارزان طراحی سایت ارزان

الگوریتم رنک برین درنوبشو مارکتینگ

الگوریتم های گوگل و پیدایش الگوریتم رنک برین

تاکنون الگوریتم‌های زیادی مانند پاندا و کبوتر برای گوگل طراحی و پیاده سازی شده‌اند که هر کدام از آن‌ها کار مشخصی را انجام می‌دهند. در میان این الگوریتم‌ها، الگوریتم مرغ مگس خوار از همه معروف‌تر و مهمتر است. در گذشته و در ابتدای کار گوگل برای یافتن پاسخ جستجوهای کاربران روی لغاتی که آن‌ها وارد می‌کردند توجه ویژه و خاصی داشت و نتایجی را ارائه می‌داد که از آن لغت در مطالب آن نوشته شده بود.

نوشته های مشابه

این سیاست باعث شده بود که بسیاری از مدیران سایت اقدام به استفاده بی معنی از کلمات خاص و مختلفی در محتوای سایت خود کنند تا به این وسیله سایت خود را در جستجوهای گوگل به نمایش در بیاورند. در نتیجه این کار اسپم‌های زیادی تولید شد که نارضایتی کاربران را در پی داشت. برای حل این مشکل الگوریتم رنک برین معرفی و پیاده سازی شد. هدف از ارائه این الگوریتم این بود که صرفا بر روی کلمه درج شده و نحوه نگارش آن تاکید نشود، بلکه مفهوم را دریافته و نتایج مرتبط و مفهومی را به دست آورد. در واقع با این الگوریتم به جای استفاده از کلمه کلیدی، از مفهوم کلیدی برای یافتن پاسخ استفاده می‌شود.

مشخصات الگوریتم رنک برین

این الگوریتم در اکتبر سال 2015 توسط شرکت گوگل به صورت رسمی معرفی شد که در واقع در نقش یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار ظاهر شد. هدف گوگل صرفا جلب رضایت کاربران و ارائه نتیجه بهتر برای جستجوهای آن‌ها است. این الگوریتم نیز با همین هدف و برای پردازش هر چه بهتر داده‌ها و ارائه بهترین نتیجه برای پاسخ به جستجوهای کاربران و رتبه بندی سایت‌های مختلف پیاده سازی شده است.

الگوریتم رنک برین از فناوری هوش مصنوعی برای دریافتن مفهوم خواسته کاربر استفاده می‌کند. برای این کار از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند به این معنی که این الگوریتم بدون اینکه نیاز به آموزش توسط انسان را داشته باشد و با استفاده از هوش مصنوعی آزمایش‌هایی انجام می‌دهد و با توجه به نتایج به دست آمده روز به روز به دانش این الگوریتم افزوده شده و هوشمندتر می‌شود. به همین دلیل است که این الگوریتم مدام در حال یادگیری و تغییر است و به این شکل نتیجه ارائه شده بیشترین شباهت را به خواسته کاربر دارد.

 

الگوریتم رنک برین درنوبشو مارکتینگ

 

نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین به چه صورت است؟

قبل از این که روند کار در الگوریتم رنک برین را بررسی کنیم خوب است بدانید که این الگوریتم وظیفه بررسی 15 در صد از جستجوهای انجام شده را برعهده دارد و از نظر تاثیرگذاری در نتیجه جستجوهای کاربران رتبه سوم را دارد و یکی از مهمترین عواملی است که جایگاه یک سایت را در نمایش نتایج تعیین می‌کند.

در گام اول از کار این الگوریتم لازم است که مفهوم عبارت درج شده مشخص شود. برای این کار همانطور که ذکر شد از هوش مصنوعی استفاده می‌شود که به وسیله آن داده‌های زیادی پردازش می‌شوند و تلاش می‌شود که مفهوم آن عبارت با حدس زدن در مورد آن و حتی با استفاده از عبارات مشابه به دست بیاید. برای درک این مفهوم الگوریتم رنک برین از اطلاعاتی مانند منطقه‌ی جغرافیای و جستجوهایی که در گذشته توسط کاربر انجام شده است و حتی علاقه مندی‌ها و تعامل‌هایی که کاربر تاکنون از خود نشان داده است نیز استفاده می‌کند.

اما کار این الگوریتم در این جا خاتمه پیدا نمی‌کند. در گام دوم رفتار کاربر پس از نمایش نتایج جستجو بررسی می‌شود. به این صورت که رضایت کاربر از نتایج نمایش داده شده به این الگوریتم نشان می‌دهد که تا چه توانسته است منظور کاربر را درست تشخیص داده است تا بتواند در ارائه نتایج بعدی از آن‌ها استفاده کند.

الگوریتم رنک برین درنوبشو مارکتینگ

برای به دست آوردن این اطلاعات، گوگل مواردی مانند مشخصات کاربر و پس از آن عبارت جستجو شده و نتایجی که برای آن نشان داده شده است را ذخیره می‌کند. بعد از این نیاز است که سایت‌هایی که توسط کاربر انتخاب شده نیز بررسی شود. در این جا زمانی که کاربر در سایت مورد نظر گذرانده است و میزان تعامل و رضایت آن‌ها با این سایت‌ها و صفحات آن‌ها سنجیده می‌شود.

دو نکته‌ای که برای الگوریتم رنک برین بسیار اهمیت دارد یکی زمانی است که کاربر در صفحه سایت مورد نظر می‌گذراند. این زمان به گوگل اطلاع می‌دهد که کاربر پاسخ خود را در این سایت پیدا کرده است. اما اگر کاربر پس از مدت کوتاهی از سایت خارج شده و به دنبال پاسخ خود در جای دیگر باشد، گوگل متوجه می‌شود که نتیجه ارائه داده شده درست نیست. نکته بعدی این است که سایت توسط کاربر انتخاب می‌شود یا خیر. این کار نیز الگوریتم رنک برین گوگل را متوجه می‌کند که مفهوم را به درستی تشخیص داده است یا خیر.

البته لازم به ذکر است که برای درک یک عبارت مشخص تنها به رفتار یک کاربر توجه نمی‌شود بلکه این نکات برای تمام کاربرانی که به دنبال این مفهوم بوده‌اند بررسی شده و نتیجه به دست آمده از این مجموعه اطلاعات در ارائه نتایج جستجو به کار برده می‌شود و رتبه سایت‌ها را تعیین می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا