آموزش طراحی وب سایت

سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟

امروز می خواهیم پاسخ سوال سایت مپ (sitemap) یا نقشه سایت چیست؟ را مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید.

ثبت مپ یا همان نقشه سایت یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که می تواند در سئو و بهینه سازی سایت تاثیر گذار باشد. هنگامی که برای یک سایت از نقشه استفاده شود سایت مورد نظر به گوگل معرفی شده و به راحتی قابل جستجو می باشد. موتورجستجو (گوگل) هنگامی که به نقشه دسترسی داشته باشد توانایی دستیابی به تمام اطلاعات موجود در سایت را خواهد داشت و دسترسی سریع و درست به تمام محتوای سایت می تواند مفهوم مطالب موجود در سایت را بهتر درک کند و در نهایت به سئو سایت کمک بسزایی خواهد کرد.

سایت مپ در نوبشو مارکتینگ

طراحی سایت ارزان طراحی سایت ارزان

سایت مپ چیست؟

مهم ترین وظیفه مپ در وبسایت ها کمک کردن و راهنمایی کاربران و هم چنین کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر موضوع محتوای موجود در صفحات مختلف یک وبسایت است. در یک سایت مپ لیست هایی وجود دارد که شامل تمام صفحه های موجود در یک وبسایت و عنوان های آن ها است.

لیست تهیه شده در نقشه مورد نظر می تواند بر اساس موضوع، نمودار سازمانی و یا XML مرتب شود. این نوع نقشه توانایی ارائه ی دستورالعمل های خاصی را برای خزش راحت تر مطالب به موتورهای جستجو دارد.

نوشته های مشابه

سایت مپ در نوبشو مارکتینگ

بسیاری از افراد سایت مپ را به عنوان یک نقشه راه برای گوگل می دانند که شناسایی شدن تمام صفحات یک وبسایت را توسط گوگل فراهم می کند. استفاده از نقشه بر سئو سایت بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در صورتی که به نحو احسنت درون صفحات یک سایت لینک سازی انجام نشده باشد، گوگل با استفاده از نقشه به راحتی به اطلاعات و تمام محتوای وبسایت دسترسی پیدا می کند.

انواع نقشه سایت کدام اند؟

به طور معمول نقشه سایت از نظر ساختار به چندین دسته ی مختلف تقسیم می شود که مهم ترین آن ها در سایت های برتر مورد استفاده قرار گرفته می شوند. دو نوع سایت مپ کارآمد و پر استفاده عبارت اند از:

  • سایت مپ HTML

این مدل نقشه سایت با استفاده از Hyper text Markup Language نوشته می شود. نقشه سایت HTML از زبان نشانه گذاری ابر متنی برای نمایش ساختار و محتوای یک وبسایت به کاربران استفاده شده و اطلاعاتی از جمله موقعیت و تعداد صفحات سایت را شامل می شود. کاربران وبسایت این نوع نقشه را به راحتی مشاهده کرده و می توانند به قسمت های مختلفی از وبسایت دسترسی داشته باشند.

به عنوان مثال کاربری که وارد یک وبسایت می شود و به دنبال صفحه ی خاصی از یک وبسایت می گردد، به راحتی می تواند با استفاده از نقشه سایت که با زبان HTML نوشته شده است به صفحه و محتوای آن دسترسی داشته باشد.

نقشه سایت HTML به کاربر برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود در وبسایت بزرگ بسیار کمک خواهد کرد.

  1. سایت مپ XML

این مدل نقشه سایت با استفاده از Extensible Markup Language نوشته شده است. از مهم ترین ویژگی های این نقشه مختص بودن آن برای موتور های جستجو بوده و جهت خزش راحت تر اطلاعات در موتورهای جستجو می باشد. نقشه سایت XML برای کاربران قابل استفاده و مشاهده نیست. با استفاده از این مدل نقشه سایت موتورهای جست و جو از تعداد صفحات یک وبسایت و اطلاعات موجود در آن ها اطلاع داشته خواهند داشت و در نتیجه درک بهتری را از موضوع و محتوای موجود در سایت به دست می آورند.

سایت مپ در نوبشو مارکتینگ

اگر به هر دلیلی اطلاعات و ساختار وبسایت تغییر کند نقشه این تغییر را به گوگل اطلاع خواهد داد. با استفاده از این ویژگی نقشه سایت XML سبب می شود گوگل بدون کوچک ترین مشکلی به اطلاعات جدید دسترسی داشته باشد. دسترسی بدون وقفه و مشکل یک موتور جستجو به وبسایت تاثیر بسزایی در سئو سایت مورد نظر خواهد داشت.

مهم ترین مزایای نقشه سایت (مپ سایت) کدام اند؟

از مهم ترین مزایای سایت می توان به موارد گفته شده در قسمت زیر اشاره کرد.

  • نقشه XML توانایی ارسال پیام به گوگل را جهت مطلع کردن آن از اطلاعات موجود در وبسایت دارد. با استفاده از این نوع پیغام اطلاعات موجود در وبسایت به راحتی ایندکس خواهد شد.
  • با استفاده از نقشه سایت XML می توان محتوای موجود در هر صفحه از وبسایت را به موتور جستجو اطلاع داد.
  • هنگام به روز شدن اطلاعات قرار گرفته شده در هر صفحه ای از وبسایت، به گوگل اطلاع رسانی خواهد شد.
  • تمام اطلاعاتی همچون مدت زمان بین دو به روز رسانی و همچنین مقدار تکرار شدن آن ها نیز به گوگل فرستاده خواهد شد.
  • میزان اهمیت هر صفحه با استفاده از نقشه قابل مشاهده می باشد.
  • در صوت داشتن صفحات پویا در یک وبسایت با استفاده از نقشه سایت XML می توان آن را ایندکس کرد.
  • از مهم ترین مزایای این نقشه برطرف کردن ضعف سایت از نظر لینک سازی است.
  • ایندکس اطلاعات در صفحات بزرگ و سایت های پیچیده را تسهیل می بخشد.
  • یکی دیگر از فعالیت هایی که این مپ انجام می دهد نشان دادن اطلاعات نقشه سایت است که موتور های جستجو با وجود پیچیدگی در صفحات مختلف توانایی پیدا کردن آن ها را داشته باشند.

نقشه سایت شامل چه مواردی می باشد؟

مهم ترین اطلاعاتی که در یک نقشه سایت قرار دارد عبارت اند از: موقعیت قرار گیری محتوا در یک سایت، میزان اهمیت اطلاعات، محتوای موجود در سایت و حتی انواع محتوا سایت مپ باید دارای اطلاعات زیر باشد:

  • موقعیت قرار گیری هر کدام از صفحات در وبسایت
  • زمان آخرین به روز رسانی وبسایت
  • مدت زمان بین هر به روز رسانی
  • میزان اهمیت هر صفحه از وبسایت نسبت به سایر صفحات
  • تصمیم گیری در ارتباط با انتخاب صفحات مهم که باید توسط موتور جستجو خریده شوند.
  • فرمت ایجاد سایت مپ به صورت دستی و یا استفاده از ابزارها.
  • مرحله ی نهایی نیز شامل ثبت نقشه در گوگل می باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا